Eva-Teréz Gölin:

Smoke Signals

Eva-Teréz Gölin, Speed # 7

Eva-Teréz Gölin, Speed # 7

Valokuvakeskus Perin kutsunäyttely

Turun Taidehallissa
16.7.-29.8.2021

 
 

Eva-Teréz Gölinin näyttely Smoke Signals haastaa valokuvan todellisuuskäsityksen. Näyttely esittelee Googlen 3D-mallinnuksen rakentaman, fotogrammetriaan perustuvan maailman. Valokuvauksen alkuaikoina kohteen vangitseminen kuvaan edellytti pitkiä valotusaikoja – rinnakkaistodellisuuksien luominen fotogrammetrian keinoin vaatii sekin useita perättäisiä valotuksia. Niinpä valotuksesta toiseen siirtyvä kohde häviää kuvasta joko osittain tai kokonaan. Kovaa vauhtia liikkuneet kulkuvälineet ovat kadonneet tyystin, ja kaupunkien kadut ammottavat tyhjyyttään. Ihmiskehot ovat piirtyneet kuvaan vain uimarannoilla, maatessamme ilmastokriisistä piittaamatta nauttimassa nousevista lämpötiloista, hiekkaan viskottuina ihan kuin merestä huuhtoutuneina.

Eva-Teréz Gölinin taiteellinen työskentely pohjautuu automatisoituihin, digitaalisiin menetelmiin, joista useimmat hyödyntävät konenäköä (engl. machine vision). Viime vuosina Gölin on tehnyt näkyväksi kulutustottumuksiamme ja jatkuvaan kasvuun perustuvaa yhteiskuntaamme mm. Googlen digitaalisten karttapalveluiden (Google Maps 3D ja Street View) kuvamateriaalin avulla. Gölinin työskentelyn lähtökohtana ja viitekehyksenä on aina valokuva, mutta digitaalisia menetelmiä käyttämällä hän haastaa niin ihmiskatseen kuin tietokoneen näkökyvynkin.

Lue lisää Gölinin työskentelystä ja ajatuksista liittyen mm. valokuvaan, digitaalisiin prosesseihin, yhteiskuntaan, kulutukseen ja näyttelyyn valokuvataiteen esittämisen muotona: haastattelussa Eva-Teréz Gölin.

Fotocentrum Peris inbjudningsutställning

Åbo Konsthall
16.7.-29.8.2021

 

I Eva-Teréz Gölins utställning Smoke Signals, utmanas vår idé om det förhållande till verkligheten som vanligtvis tillskrivs det fotografiska mediet. Här får vi möta världen avbildad via Googles 3D-simulering, en värld byggd genom fotogrammetri. Liksom i fotografins barndom, då långa exponeringstider krävdes för att återge motivet, kräver fotogrammetri en mängd exponeringar som inte kan tas vid samma tidpunkt, för att skapa denna parallella verklighet. Således blir objekt som har förflyttat sig från en exponering till den andra, delvis upplösta eller helt osynliga. Fordon som rört sig i hög hastighet har dematerialiserats och städernas gator gapar tomma på mänsklig närvaro. Endast på stränderna, där vi trots den pågående klimatkrisen njuter av värmen, avtecknas våra kroppar, utslängda i sanden som vore de uppspolade från havet.

Eva-Teréz Gölin arbetar i sitt konstnärskap med digitala automatiserade processer, som inte sällan inbegriper datorseende i olika former. De senaste åren har hon bland annat använt bildmaterial från Google Maps 3D och Street View för att skildra olika konsumtionsfenomen och hur vi i västvärlden har strukturerat vårt samhälle kring en ständigt växande ekonomi. Utgångspunkten är alltid den fotografiska bilden och dess kontext, men genom de digitala processer som används vill Gölin både utmana vår mänskliga blick och datorns seende.

Läs mer om Gölins arbete och sina tankar kring fotografi, digitala processer, samhället, konsumtion samt utställning som format att visa fotokonst:
intervju med Eva-Teréz Gölin.

Photographic Centre Peri’s
guest exhibition

Kunsthalle Turku
16.7.-29.8.2021

Eva-Teréz Gölin's exhibition Smoke Signals challenges the conceptions of reality in photographs. The exhibition presents a world based on photogrammetry and built by Google 3D-modeling. In the early days of photography, capturing an object into an image meant long exposure times – creating alternative realities with photogrammetry also requires several back to back exposures. And so the object moving from one exposure to the next disappears from the image either partly or completely. Vehicles which have moved at a fast speed have disappeared entirely, and the streets of the city are a gape from emptiness. Human figures have found themselves in the image only on beaches, as we lay enjoying the rising temperatures despite the climate crisis, as if we were tossed into the sand and swept from the sea.

Eva-Teréz Gölin's artistic work is based on automatic and digital procedures, most of which make use of machine vision. In the last years Gölin has made visible our consumption habits and our society based on constant growth through images, e.g. with the help of Google's digital map services' (Google Maps 3d and Street View) image bank. The basis and framework of Gölin's work is always the photograph, but by using digital methods she challenges both the human vision as well as computer vision.

Interview with Eva-Teréz Gölin