Yuxuan Cui: Puppet Manchukuo - Echoes in the Layers of Time 12.7. – 15.8.2024

FIN

Tervetuloa avajaisiin torstaina 11.7. 2024 kello 17-19!

Näyttelyopastus torstaina 15.8. kello 18.00 ja kello 20.00

 Kuvataiteilija Yuxuan Cui teki alkuvuodesta 2020 löydön Changchunin kaupungissa läheltä kotiaan, ja tämä yllättävä sattuma herätti hänessä kiinnostuksen ryhtyä tutkimaan tarkemmin kotiseutunsa kolonialistista historiaa ja sen taakse jääneitä jälkiä.  Changchun toimi Manchukuon pääkaupunkina vuodesta 1932 vuoteen 1945, joka puolestaan oli japanilainen nukkevaltio Koillis-Kiinassa Japanin harjoittaman siirtomaavallan aikana.

Kenttä- ja arkistotutkimuksen metodeja yhdistellen sekä kansan taidetta tutkien, Cui on paljastanut kaupungin, joka oli huolellisesti suunniteltu ja toteutettu Japanin siirtomaavallan aikaan, mutta joka nykyhetkessä pyrkii saamaan päätökseen pitkään kestäneen ja monimutkaisen dekolonisaation prosessin. Merkkeinä tästä ovat uusiokäyttöön otetut siirtomaavallan ajan hallintorakennukset ja kauppakeskukset, jotka elävät rinnakkain ränsistyneiden raunioiden, ideologian muovaamien temppeleiden sekä julkisen keskustelun kautta kyseenalaistettujen patsaiden kanssa. Näissä kohteissa, joiden merkityksiä on muokannut myös kaupunkilaisten kollektiivinen muisti, on aistittavissa historian monikerroksisuus.

Manchukuon jäänteet sulautuvat saumattomasti arkipäiväiseen elämään nykypäivän Changchunissa. Autioituneesta pyhäköstä on tullut sotilasperheiden leikkipaikka, ja temppeleiden lähellä olevat luonnon valtaamat alueet saavat Cuin ajattelemaan nuoruuden ja perhesiteiden merkityksiä. Esimerkiksi Jimmu-temppeli, joka aiemmin toimi samurai-sotureiden Bushido-harjoitusalueena, on nyt otettu käyttöön avoimena näyttämönä ja elokuvateatterina alueen asukkaille. Nämä arkiset tapahtumat kietoutuvat monimutkaisesti yhteen Changchunin siirtomaa-ajan määrittämän menneisyyden kanssa, ja juuri tämä ristiriita ja monikerroksisuus on motivoinut Cuita tallentamaan näiden tilojen ja paikkojen ääneenlausumatonta monimerkityksisyyttä.

Yuxuan Cui (s. 1999, Jilin, China) on kuvataiteilija ja tarinankertoja, joka asuu ja työskentelee tällä hetkellä Alankomaissa. Yuxuan on suorittanut kandidaatin tutkinnon Nanjingin yliopiston vieraiden kielten ja taiteiden koulusta  sekä maisterintutkinnon kuvataiteessa  Utrechtin taidekorkeakoulusta (HKU).

Cui yhdistää työssään laajasti valokuvausta, videoinstallaatiota, arkistomateriaalia, puolifiktiivistä tekstiä sekä osallistavaa kokemusta. Hänen teostensa kertomukset sijoittuvat fiktion, dokumentaarin ja tutkimuksen välimaastoon. Cuin teosten lähtökohtana on usein henkilökohtaiset kokemukset ja kysymykset identiteetistä, joka on muuttunut maahan- ja maastamuuton sekä erilaisten ihmissuhteiden vaikutuksesta. Cui myös tutkii syrjäisten alueiden poliittisia ja historiallisia merkityksiä, pyrkimyksenään tehdä näkyväksi sitä valtaa, mikä historian ja kollektiivisen muistin kautta edelleen vaikuttaa eri alueilla.

SVE

Välkommen på vernissage torsdagen den 11 juli 2024 kl. 17.00-19.00!


Guidad visning den 15 august kl.18.00 och kl. 20.00

I början av 2020, mitt i Changchuns stadslandskap, som en gång var huvudstaden i "Manchukuo", den japanska marionettstaten i nordöstra Kina från 1932 till 1945, återuppväckte konstnären Yuxuan Cuis tillfälliga upptäckt nära hemmet en  utforskning på djupet av dolda reliker från kolonialtiden.

 Baserat på fältforskning kombinerat med arkivforskning och folkligt bildspråk, upptäckte Cui en noggrant planerad stad under japansk kolonial planering, men som nu befinner sig i en komplex och långvarig process av avkolonisering. Regeringsbyggnader och kommersiella centra, som med tiden återanvänds av nya makter och kapital, samexisterar med skymda ruiner och tempel omformade av ideologi, samt skulpturer,  som delats av offentliga föredraganden. Dessa platser, fyllda med bleknande spår, fungerar som av kollektivt minne omformade kärl - en cyklisk överlagring av historien.

Cui betraktar Changchun idag genom en personlig och estetisk lins, där resterna av Manchukuo sömlöst integreras i vardagen. En öde helgedom blir en lekplats för militärfamiljer, medan övervuxna områden nära ett tempel framkallar reflektioner över ungdom och familjeband. Vid Jimmu-templet, en tidigare Bushido-träningsplats, finns nu en samlingsplats och en biograf, fylld med äldre invånare mitt i ett poetisk förfall. Dessa vardagliga scener flätas in i Changchuns koloniala förflutna, vilket får konstnären att fånga den icke erkända och omstridda hybriden som är inneboende i dessa utrymmen.

 Genom fotografering strävar Cui efter att kapsla in dessa djupa skärningspunkter mellan dåtid och nutid, för att berätta om Changchuns utvecklings identitet och hennes resa i anslutning. Varje bild talar om de lager av komplexitet i minnet, motståndskraften och de ständigt skiftande berättelserna inom staden - en visuell utforskning av historiens bestående ekon i det nutida landskapet.

Yuxuan Cui (f.1999, Jilin, Kina) är en visuell konstnär och berättare som för närvarande bor och arbetar i Nederländerna. Yuxuan har en kandidatexamen från School of Foreign Studies & School of Arts, Nanjing University, och avlägger sin MA Fine Arts vid Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU).

 Hennes arbete kombinerar omfattande fotografi, videoinstallationer, arkiv, semi-fiktiv text och deltagande erfarenhet. Dessa berättelser befinner sig i gränslandet mellan fiktion, dokumentär och undersökande forskning. Med utgångspunkt från individuella livserfarenheter använder hon ett feminint perspektiv och ett poetiskt språk för att berätta om identitetens transformationer mitt i geografisk migration och varierande relationer. Hon fördjupar sig i den intrikata geopolitiska dynamiken i marginalområden och de politiska och historiska kvarlevorna däri. Engagerad i att göra det osynliga synligt, det tydliga otydligt och det fasta flexibelt, strävar hon efter att använda kroppslig perception och gränsöverskridande rörelse som subtila ingrepp i samhället, som svar på de genomgripande makroteknikerna inom historia och minne

ENG

Welcome to the opening on 11.7.2024  from 5pm-7pm!


Guided tour on Thursday 15th June 6pm and 8pm.

In early 2020, amidst the urban landscape of Changchun, once the capital of "Manchukuo," (Manchukuo, Japanese puppet state in Northeast China from 1932 to 1945) the artist Yuxuan Cui’s  accidental discovery near home reignited a deep exploration of hidden relics from the colonial era.

Based on field research combined with archival research and folk imagery, Cui uncovered a city meticulously planned under Japanese colonial planning, but now navigating a complex and prolonged process of decolonization. Government buildings and commercial centers, repurposed over time by new powers and capital, coexist with obscured ruins and temples transformed by ideology, and sculptures fractured by public discourse. These sites, filled with fading traces, serve as vessels reshaped by collective memory - a cyclical overlay of history.

Cui perceives Changchun today through a personal and aesthetic lens, where remnants of Manchukuo seamlessly integrate into daily life. A desolate shrine becomes a playground for military families, while overgrown areas near temples evoke reflections on youth and family bonds. At Jimmu Temple, a former Bushido training ground now hosts a community stage and cinema, bustling with elderly residents amidst poetic decay. These everyday scenes intricately intertwine with Changchun's colonial past, prompting the artist to capture the unacknowledged and contested hybridity inherent in these spaces.

Through photography, Cui seeks to encapsulate these profound intersections of past and present, to narrate Changchun's evolving identity and her journey of connection. Each image speaks to the layered complexities of memory, resilience, and ever-shifting narratives within the city—a visual exploration of history's enduring echoes in the present landscape.

Yuxuan Cui (b.1999, Jilin, China) is a visual artist and storyteller currently living and working in the Netherlands. Yuxuan holds a BA from School of Foreign Studies & School of Arts, Nanjing University, and obtains her MA Fine Arts at Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU).

Her work extensively combines photography, video installation, archives, semi-fictional text, and participatory experience. These narratives reside in the interstice between fiction, documentary, and investigative research. Stemming from individual life experiences, she employs a feminine perspective and poetic language to narrate the transformations of identity amidst geographical migration and varied relationships. She delves into the intricate geopolitical dynamics of marginal areas and the political and historical remains therein. Committed to making the invisible visible, the clear ambiguous, and the solid flexible, she endeavors to utilize bodily perception and border-crossing movement as subtle interventions in society, responding to the pervasive power micro-techniques within history and memory.