Oscar Eriksson Furunes: Reliefs* 9.5. – 15.6.2025

blue, 2024, Casted polyester, pigments, steel, photographic fragments from a foam party at DTM (Don’t Tell Mama) in Helsinki, 1996. With permission from Marko Kokkala. Dimensions of the grid: 184 cm x 164 cm. Image: Galleri Arnstedt.

FIN

Oscar Eriksson Furunes: Reliefs* 9.5.–15.6.2025

Tervetuloa avajaisiin torstaina 8.5. klo 17.00–19.00!

Opastus Vanhan kaupungin juhlan päivänä lauantaina 14.6. klo 13.00.

Termi reliefi – kohokuva – juontuu latinankielisestä verbistä relevare, joka tarkoittaa "nostamista" tai "uudelleen kohottamista". Samaan tapaan tämän näyttelyn teokset nostavat esiin valokuvamateriaalia julkisista ja yksityisistä queer-arkistoista. Samasta alkuperästä tulee myös englannin kielen sana relief, jota käytetään kuvaamaan helpotuksen tunnetta huolten taakan keventyessä.

Teokset ovat valokuvallisia, mutta eivät kuitenkaan valokuvia tai kuvia itsessään. Reliefeinä ne tutkivat ja kääntävät veistetyn kuvapinnan ideaa, luoden syvyyttä ja tilallisuutta valon, värin ja varjon keinoin. Pigmentit vaikuttavat valettujen teosten läpinäkyvyyteen ja samalla muuntavat alkuperäistä valokuvamateriaalia, korostaen kuvien olemassa olevia sävyjä ja tunnelmia. Teokset suojelevat kuvattuja kohteita täydeltä näkyvyydeltä ja tarkastelulta, liukuen abstraktion, figuratiivisuuden ja kerronnan välillä. Tämä havaintojen liike venyttää valokuvien ajan ja tilan nykyhetkeen.

Valokuvan kohtaaminen arkistossa tai galleriatilassa voi joskus olla syvästi koskettavaa – kuva puhuttelee katsojaa. Roland Barthes kuvaa ilmiötä punctumiksi, hetkeksi, jossa jokin studiumin ulkopuolinen elementti "lävistää ja haavoittaa" katsojan (Camera Lucida: Reflections on Photography, 1980). Se liittyy myös valokuvan kykyyn paljastaa ajan kuluminen. Näyttelyn teosten äärellä katsoja voi huomata, että kuvien taustalla olevien kerrosten ja merkitysten avautuminen vaatii aikaa — vähitellen hahmottuvat niiden limittymiset, irtaantumiset ja äänet, jotka nousevat esiin "poissuljetusta".

Näyttelyssä käytetty kuvamateriaali on peräisin Werstaan LGBTIQ+-arkistosta Tampereelta, yksityisestä arkistosta Helsingistä sekä IHLIA-arkistosta Amsterdamista. Näyttelyn nimen asteriskimerkintä * viittaa taustalla olevan valokuvamateriaalin historialliseen luonteeseen. Herkkien arkistokuvien kanssa työskentely edellyttää erityistä vastuullisuutta ja herättää kysymyksiä, kuten: kenellä on oikeus käyttää ja käsitellä materiaalia? Yksiselitteisiä vastauksia ei ole. Taiteelliset interventiot queer-arkistoihin voidaan nähdä dialogina historiallisen materiaalin ja taiteellisen herkkyyden välillä.

Oscar Eriksson Furunes luo tilallisia installaatioita, jotka pohtivat suhteita queer-menneisyyksiin, nykyhetkiin ja tulevaisuuksiin. Vuonna 2024 hänelle myönnettiin merkittävä norjalainen vuosittainen nykytaiteen palkinto Høstutstillingsprisen teoksesta ’night watch’, joka oli esillä Kunstnernes Husissa Oslossa. Toinen installaatio, ’light blue’, oli kevättalven 2025 osana Jacob Fabriciuksen kuratoimaa Malmön taidemuseon näyttelyä Setting The Tone of the Exhibition. Oscarin puoliso, Juho Antti Eerola, on merkittävä tukija ja yhteistyökumppani sekä suurten installaatioiden että tämän näyttelyn toteutuksessa.

www.oscarerikssonfurunes.com

SVE

Oscar Eriksson Furunes: Reliefs* 9.5.–15.6.2025

Välkommen på vernissage på torsdagen den 8. Maj kl. 17.00–19.00!

Guidad visning på lördagen den 14. Juni kl. 13.00.

Begreppet relief härstammar från det latinska verbet relevare, som betyder "att lyfta" eller "att återupphöja". På liknande sätt lyfter verken i denna utställning fram fotografiskt material från offentliga och privata queerarkiv. Relief på engelska beskriver också en känsla av lättnad, från känslor eller bördor som tynger.

Verken är fotografiska, men är inte fotografier eller bilder i sig själva. Som reliefverk utforskar och inverterar de idén om den skulpterade bildytan, och skapar djup och rymd genom ljus, färg och skuggor. De använda pigmenten påverkar gjutskärmarnas transparens och transformerar samtidigt det fotografiska materialet, genom att framhäva de nyanser och stämningar som redan existerar i de ursprungliga bilderna. Skärmarna skyddar de avbildade från full synlighet och överblick, samtidigt som verken pendlar mellan abstraktion, figuration och narration. Denna rörelse i perceptionen tycks tänja fotografiernas tid och rum in i nuet.

Att möta ett fotografi i ett arkiv eller ett galleri kan ibland kännas djupt berörande – bilden talar till betraktaren. Roland Barthes beskriver detta fenomenet som punctum, det som ligger utanför studium och som "genomborrar och sårar" betraktaren (Camera Lucida: Reflections on Photography, 1980). Det hänger också samman med den tidslighet som fotografiet avslöjar. Vid mötet med utställningens verk kan betraktaren erfara hur det tar tid att avläsa de underliggande bilderna – hur de gradvis framträder, överlappar och hur "det som är utelämnat" börjar tala.

Bildmaterialet härstammar från LGBTIQ+-avdelningen i Werstas arkiv i Tammerfors, ett privat arkiv i Helsingfors samt IHLIA-arkivet i Amsterdam. Asterisken * i utställningens titel hänvisar till att det underliggande fotografiska materialet är historiskt. Att arbeta med känsligt arkivmaterial kräver ett särskilt ansvarstagande och väcker frågor såsom: vem har rätt att arbeta med materialet? Något enkelt svar finns inte. Konstnärliga interventioner i queerarkiv kan ses som ett sätt att skapa dialog med det historiska materialet genom konstnärlig sensibilitet.

Oscar Eriksson Furunes skapar rumsliga installationer som reflekterar över relationer till queera förflutna, nutider och framtider. År 2024 tilldelades han Høstutstillingsprisen för installationen night watch på Kunstnernes Hus i Oslo. Ett annat verk, light blue, har nyligen visats i en utställning vid namn Setting the Tone of the Exhibition på Malmö Konstmuseum, kurerad av Jacob Fabricius. Oscars partner, Juho Antti Eerola, är en viktig del av och stöd i genomförandet av både de större installationerna och denna utställning.

www.oscarerikssonfurunes.com

ENG

Oscar Eriksson Furunes: Reliefs* 9.5. – 15.6.2025

Opening on Thrusday May 8th 5pm-7pm

Guided tour on Saturday June 14th 1pm.

The term relief comes from the Latin verb relevare, which means ‘to raise’ or ‘to lift again’. In a similar way the works in this exhibition lift photographic material from public and personal queer archives. Relief is also used to describe a feeling of ease, from emotions or burdens that weigh one down.

The works are photographic but not photographs or images in themselves. As reliefs they explore and invert the idea of the sculpted image plane, creating depth and space through light, colour and shadow. The used pigments obscure the transparency of the casted screens but also transform the photographic material, enhancing hues and moods that already exist in the original images. The screens protect the subjects from full visibility and overview, while oscillating the works between abstraction and figuration as well as narration. This movement of perception can be felt to extend the time and space of the photographs into the presence.

Sometimes when encountering a photograph in an archive or a gallery space you feel touched, it speaks to you. Roland Barthes refers to this as the punctum of the photograph, that something outside the studium, which ‘pierces and wounds’ the observer (Camera Lucida: Reflections on Photography, 1980). It also relates to the passage of time that becomes apparent through the photograph itself. When approaching the works in the gallery, one might find that it takes time to decode the underlying images, gradually seeing how they overlap, disconnect or how ‘that which is left out’ starts to speak.

The image material stems from the LGBTIQ+ section of the Werstas archives in Tampere, a personal archive in Helsinki as well as the IHLIA-Archive in Amsterdam. The footnote * in the exhibition title points to the underlying photographic material being historical. Working with sensitive archival images demands a certain sense of responsibility and raises questions like: who has the right to work with the material? There is no simple answer to this. Artists’ interventions into queer archives can be seen as a way of creating dialogues with historical material through artistic sensibilities.

Oscar Eriksson Furunes creates spatial installations that reflect upon relations to queer pasts, presents and futures. In 2024 he won Høstutstillingsprisen for the installation night watch at Kunstnernes Hus in Oslo. Another installation, light blue, has recently been part of the exhibition Setting the Tone of the Exhibition curated by Jacob Fabricius at Malmö Art Museum. Oscar’s partner, Juho Antti Eerola, is an important part and support in the realisation of the larger installation works as well as this exhibition.

www.oscarerikssonfurunes.com