Eeva Hannula: Eleiden fuugassa muodot asettautuvat kuten haluavat 21.2. – 23.3.2025
FIN
Eeva Hannula: Eleiden fuugassa muodot asettautuvat kuten haluavat 21.2. – 23.3.2025
Tervetuloa avajaisiin torstaina 20.2.klo 17.00 -19.00!
Opastus sunnuntaina 16.3. klo 13.00.
Kaikista ajan sommitelmista, päädyin tähän omaan sisäiseen luolaani, katsomaan heijastuksia, todellisuuden kuoria, joita en voi hallita, niitä sataa kaikkialta. Ajattelen tänään erilaisia kuvia, sisäisiä, ulkoisia, vasta kehkeytymässä olevia. Sitä miten ne ottavat tilaa. Havaintojen humisevat hyrrät, kuluttavat ruumista kuin vesi kiveä.
Eeva Hannulan näyttelyssä Eleiden fuugassa muodot asettautuvat kuten haluavat vaelletaan valokuvakollaaseista, kollaasisarjoista ja tekstiteoksista rakentuvan kokonaisuuden lävitse. Näyttely ihmettelee kuvan maagista määrittelemättömyyttä ja kuvallisuuden eri olomuotoja. Perissä nähtävä kokonaisuus on toinen versio näyttelystä, joka oli esillä Valokuvagalleria Hippolytessä kesällä 2024. Perissä esillä on myös uusia, aiemmin esittämättömiä teoksia.
Näyttelyssä esillä olevat valokuvakollaasit on koostettu kameraa varten rakennetuista fyysisistä kollaaseista, digitaalisista kuvista ja näiden yhdistelmistä. Ne rakentuvat erilaisista arkistomateriaaleista sekä taiteilijan valokuvista ja piirroksista. Hannula kokee teokset olemukseltaan hybrideiksi, joissa hän pyrkii purkamaan ja ajattelemaan uudelleen perinteisiä kuvatyyppejä, merkityksiä ja representaatioita. Pääosassa ovat usein kädet ja muut ruumiinosat, eleet sekä niiden assosiatiivinen suhde erilaisiin objekteihin ja jälkiin.
Kollaasisarjoissaan taiteilija luopuu yhden kuvan painoarvosta ja antautuu kuvien kurittomalle massalle, alati kehittyvälle ja muuttuvalle kuvalle. Sarjat koostuvat kuvista, jotka on tulostettu kertaalleen, purettu fyysisesti palasiksi, järjestetty ja kuvattu tai rajattu jälleen uusiksi kollaaseiksi. Ne ovat Hannulalle improvisoitua visuaalista tajunnanvirtaa ja kubistista valokuvakirjoittamista, jossa kameran linssin edessä kirjoitetaan fyysisillä kollaasinpalasilla, muodoilla ja erilaisilla jäljillä. Kerroksittain rakentuvien kuvien sekä variaatioiden avulla Hannula hahmottelee sarjoissaan valokuvallisen materiaalin olemista ja rajoja.
Kokonaisuus sisältää runovihkon muodossa jaettavan tekstiteoksen Ohjeita Mahdottomaan. Runot ovat ohjeita erilaisten konkreettisten tai mahdottomien abstraktien tekojen toteuttamiseen kuvien kanssa. Mukana on myös runoja, joissa kuvaillaan mielikuvituksellisia surrealistisia tapahtumia. Tekstikokonaisuus on saanut inspiraatiota Yoko Onon teoksesta Grapefruit (1964). Keskeistä runoissa on ajatus kuvan käsitteen moniulotteisuudesta ja vapaudesta. Lisäksi esillä on tekstiteoksia, jotka sekoittavat kollaasia ja kirjoitusta.
Valokuvallisen materiaalin kierrättäminen ja muokkaaminen monen tulostusvaiheen kautta on oleellista Hannulan taiteelle. Hänellä on tarve hidastaa ja sulattaa valokuvamateriaalin muotoutumista, sillä nykyajan kuvien valtava määrä, nopeus ja virta pakottavat käsittelemään huomion hajoamista. Hannulan työskentelyprosessissa ajattelu tapahtuu massan ja toiston kautta, ja kuvien tekeminen on kuin vaellusta silmillä ja käsillä. Runojen kirjoittaminen valuu valokuvakollaaseihin ja toisinpäin. Hän kokee teostensa rakentamisen poeettisena ja metaforisena ajatteluna sekä valokuvamateriaalin uudelleenkirjoittamisena, joka sisältää kuvaamista, piirtämistä, kirjoittamista ja kollaasien rakentamista. Hannulaa kiinnostaa merkitysten syntyprosessi – miten merkitykset muuttuvat, katkeavat tai tiivistyvät kuvien, tekstien ja materiaalien välillä. Hän kokee teoskokonaisuuden jatkuvana kirjoittamisen eleenä, joka ei koskaan tule valmiiksi. Taustalla on ajatus kuvasta alati muotoutuvana aineksena, joka ei kanna yhtä staattista olemusta. Jos näyttely kuvailisi itseään sanoilla, ne olisivat: lepattava, pakeneva, keskeneräinen, epätäydellinen, eksyvä, epävarma, hahmottumassa oleva, tunnusteleva, hapuileva, kömpelö, tottelematon.
Eeva Hannula (s. 1983) on Helsingissä asuva kirjoittava valokuvataiteilija. Hän yhdistää teoksissaan valokuvakollaaseja sekä visuaalista ja kirjoitettua runoutta, pohtien valokuvan rajoja, tekstin ja kuvan yhteyksiä sekä digitaalisten ja fyysisten jälkien muodonmuutoksia. Hannula kyseenalaistaa teoksissaan rationaalisen logiikan ja tutkii kameran, tekstien ja tekijän tiedostamattoman sekoittumista. Hänen teoksissaan korostuvat intuitio, poeettinen ajattelu ja ruumiillinen tieto. Hannula on valmistunut kuvataiteilijaksi Turun Taideakatemiasta 2012 ja valokuvataiteen maisteriksi Aalto-yliopistosta 2017. Hän on opiskellut estetiikkaa ja kirjallisuutta Helsingin yliopistossa (HuK) sekä luovaa kirjoittamista Kriittisessä korkeakoulussa. Hannulan teoksia on ollut esillä useissa yksityis -ja ryhmänäyttelyissä Suomessa ja ulkomailla, viimeisimpinä Metronom-galleriassa Modenassa Italiassa 2024, Forum Box galleriassa 2023, ja Benaki-museossa Ateenan valokuvafestivaaleilla Kreikassa 2022. Vuonna 2019 hän julkaisi kirjan Amorphous Writings, joka yhdistää visuaalista ja kirjoitettua runoutta kuvien kanssa. Kirja oli ehdolla kansainvälisen Mack Book -kustantamon First Book Award -palkinnon saajaksi (2021).
Taiteilijan työskentelyä on tukenut Suomen Kulttuurirahasto ja Koneen Säätiö. Näyttely on saanut tukea Taiteen edistämiskeskukselta (Taike) sekä Suomen Kulttuurirahasto/ Uudenmaan rahasto.
SVE
Eeva Hannula: Gester i Fuga placerar sig formerna som de vill 21.2. – 23.3.2025
Välkommen på vernissage på torsdagen den 20. Februari kl. 17.00–19.00!
Guidad visning på söndagen den 16. Mars kl. 13.00
Av alla tiders sammansättningar har jag hamnat till denna min inre grotta, där jag betraktar reflektioner – verklighetens skal, som jag inte kan kontrollera – de faller från alla håll. Idag tänker jag på olika bilder: inre, yttre och sådana som fortfarande håller på att ta form. Hur kommer de till. Perceptionens surrande snurror sliter ner kroppen likt vatten som slipar sten.
I Eeva Hannulas utställning Gester i Fuga placerar sig formerna som de vill, besökaren rör sig genom en helhet bestående av fotografiska kollage, kollageserier och textverk. Utställningen reflekterar över bildens magiska obestämdhet och de olika formerna av bildskapande. Den sammansättningen av utställningen som visas i Peri är en annan version av en utställning som tidigare visades på Fotogalleriet Hippolyte sommaren 2024. I Peri framställs också nya verk, som inte har visats förr.
Utställningen fotografiska kollage består av fysiska kollage skapade för kameran, digitala bilder och kombinationer av dessa. De byggs upp av olika arkivmaterial samt av konstnärens fotografier och teckningar. Hannula ser sina verk som hybrider där hon strävar efter att dekonstruera och ompröva traditionella bildtyper, betydelser och representationer. Händer, andra kroppsdelar, gester och deras associativa relation till objekt och spår spelar ofta huvudrollen.
I sina kollageserier avstår konstnären från betydelsen av en enskild bild och låter sig istället uppslukas av bildmassan – en ständigt föränderlig och utvecklande visuell helhet. Serierna består av bilder som har skrivits ut en gång, fysiskt tagits isär, arrangerats om och fotograferats eller beskärts till nya kollage. För Hannula är de improviserade visuella tankeflöden och kubistiskt fotografiskt skrivande, där fysiska fragment, former och olika spår skapar bilder framför kameralinsen. Genom lager och variationer utforskar hon det fotografiska materialets existens och gränser.
Utställningen innehåller ett textverk i form av ett poesihäfte med titeln Instruktioner för det omöjliga. Dikterna fungerar som instruktioner för att genomföra olika konkreta eller omöjligt abstrakta handlingar med bilder. Vissa dikter beskriver också fantasifulla, surrealistiska händelser. Texthelheten har inspirerats av Yoko Onos Grapefruit (1964). Centralt i dikterna är tanken om bildens mångdimensionella karaktär och frihet. Dessutom presenteras textverk som kombinerar kollage och skrivande.
Återvinning och bearbetning av fotografiskt material genom flera tryckprocesser är en viktig del av Hannulas konstnärliga praktik. Hon känner ett behov av att sakta ner och smälta bildmaterialets utveckling, eftersom den enorma mängden, hastigheten och flödet av bilder i dagens samhälle tvingar oss att hantera uppmärksamhetens splittring. I Hannulas arbetsprocess sker tänkandet genom massa och upprepning – bildskapandet är en vandring med ögon och händer. Att skriva poesi sipprar in i de fotografiska kollagen och vice versa. Hon upplever skapandet av sina verk som en poetisk och metaforisk tankeprocess, en omskrivning av det fotografiska materialet som omfattar fotografering, teckning, skrivande och kollageskapande.
Hannula fascineras av hur betydelser skapas – hur de förändras, bryts eller koncentreras mellan bilder, texter och material. Hon ser sitt verk som en ständig skrivgest som aldrig blir färdig. Bakom arbetet finns tanken om bilden som ett ständigt formbart ämne, utan en statisk essens. Om utställningen skulle beskriva sig själv med ord, skulle de vara: fladdrande, undflyende, ofullständig, bristfällig, vilse, osäker, framväxande, utforskande, trevande, klumpig, olydig.
Eeva Hannula (f. 1983) är en Helsingforsbaserad fotografisk konstnär och skribent. I sina verk kombinerar hon fotografiska kollage med visuell och skriven poesi, och undersöker fotografins gränser, sambandet mellan text och bild samt omvandlingen av digitala och fysiska spår. Hannulas verk ifrågasätter rationell logik och utforskar hur det undermedvetna blandas med kameran, texterna och konstnärens skapande process. Intuition, poetiskt tänkande och kroppslig kunskap är centrala inslag i hennes arbete.
Hannula tog examen som bildkonstnär från Åbo Konstakademi 2012 och avlade en magisterexamen i fotografi vid Aalto-universitetet 2017. Hon har också studerat estetik och litteratur vid Helsingfors universitet (BA) samt kreativt skrivande vid Kritiska Högskolan. Hennes verk har ställts ut i flera separata och grupputställningar i Finland och internationellt, bland annat på Metronom Gallery i Modena, Italien (2024), Forum Box Galleri (2023) och Benaki-museet under Aten Fotofestival i Grekland (2022).
År 2019 publicerade hon boken Amorphous Writings, som kombinerar visuell och skriven poesi med bilder. Boken nominerades till det internationella First Book Award av Mack Books 2021.
Hannulas konstnärliga arbete har fått stöd från Finlands kulturfond och Kone-stiftelsen. Utställningen har även fått stöd från Centret för konstfrämjande (Taike) och Finlands kulturfond / Nylands fond.
SVE
Eeva Hannula: In The Fugue Of Gestures, Forms Arrange Themselves As They Wish 21.2. – 23.3.2025
Opening on Thrusday February 20th 5pm-7pm!
Guided tour on Sunday March 16th 1pm.
Of all the compositions of time, I have ended up in this internal cave of mine, watching reflections—shells of reality that I cannot control—as they rain down from everywhere. Today, I think of different images: internal, external, and those still in the process of emerging. How they take up space. The humming gyroscopes of perception wear down the body like water eroding stone.
In Eeva Hannula’s exhibition In the Fugue of Gestures, Forms Arrange Themselves as They Wish visitors traverse a collection of photo collages, collage series, and text works. The exhibition explores the magical indefinability of the image and the various forms of visuality. The version of the exhibition shown at Photographic Centre Peri is a second iteration of a show previously exhibited at the Hippolyte Photographic Gallery in the summer of 2024. At Peri, new, previously unseen works are also on display.
The photographic collages presented in the exhibition are composed of physical collages created for the camera, digital images, and combinations thereof. They are constructed from various archival materials as well as the artist’s photographs and drawings. Hannula perceives these works as hybrids, in which she seeks to deconstruct and rethink traditional image types, meanings, and representations. Hands, other body parts, gestures, and their associative relationships with objects and traces often take center stage.
In her collage series, the artist relinquishes the primacy of a single image and surrenders to the unruly mass of images—an ever-evolving and shifting visual entity. The series consists of images that have been printed once, physically dismantled into pieces, rearranged, and photographed or cropped into new collages. To Hannula, they are improvisational visual streams of consciousness and cubist photographic writing, where physical fragments, shapes, and various traces compose an image in front of the camera lens. Through layers and variations, she sketches out the existence and boundaries of photographic material in her series.
The exhibition includes a text-based work in the form of a poetry booklet titled Instructions for the Impossible. The poems serve as guides for executing various concrete or impossibly abstract actions with images. Some poems also describe imaginative, surreal events. The text collection draws inspiration from Yoko Ono’s Grapefruit (1964). Central to the poems is the idea of the multidimensionality and freedom of the image as a concept. Additionally, the exhibition features text works that merge collage and writing.
Recycling and transforming photographic material through multiple printing phases is fundamental to Hannula’s artistic practice. She feels the need to slow down and digest the formation of photographic material, as the vast volume, speed, and flow of contemporary images compel a response to the fragmentation of attention. In Hannula’s working process, thinking occurs through mass and repetition—image-making becomes a journey with the eyes and hands. The writing of poetry seeps into photographic collages and vice versa. She perceives the construction of her works as a poetic and metaphorical act of thinking, a rewriting of photographic material that encompasses photography, drawing, writing, and collage-making.
Hannula is fascinated by the process of meaning-making—how meanings shift, break, or condense between images, texts, and materials. She experiences her body of work as a continuous gesture of writing, never reaching completion. Underlying the work is the notion of the image as an ever-forming substance, never possessing a single static essence. If the exhibition were to describe itself in words, they would be: fluttering, elusive, unfinished, imperfect, wandering, uncertain, emerging, probing, groping, clumsy, disobedient.
Eeva Hannula (b. 1983) is a Helsinki-based photographic artist and writer. Her work combines photographic collages with visual and written poetry, exploring the boundaries of photography, the interplay of text and image, and the transformations of digital and physical traces. Hannula’s work challenges rational logic and investigates the merging of the unconscious with the camera, texts, and the artist’s own process. Intuition, poetic thought, and embodied knowledge are key elements in her practice.
Hannula graduated as a visual artist from the Turku Arts Academy in 2012 and earned a Master’s degree in photography from Aalto University in 2017. She has also studied aesthetics and literature at the University of Helsinki (BA) and creative writing at the Critical Academy. Her works have been exhibited in numerous solo and group exhibitions in Finland and internationally, including Metronom Gallery in Modena, Italy (2024), Forum Box Gallery (2023), and the Benaki Museum during the Athens Photo Festival in Greece (2022).
In 2019, she published Amorphous Writings, a book merging visual and written poetry with images. The book was shortlisted for the international First Book Award by Mack Books in 2021.
Hannula’s artistic work has been supported by the Finnish Cultural Foundation and the Kone Foundation. The exhibition has received support from the Arts Promotion Centre Finland (Taike) and the Finnish Cultural Foundation / Uusimaa Fund.