Aura Saarikoski: Grey Mélange 23.8.–22.9.2024

FIN

Avajaiset torstaina 22.8. klo 17.00-19.00.

Opastus Turun päivänä 15.9. klo 13.00

Aura Saarikosken näyttely Grey Mélange on intiimi tutkielma autofiktiivisen teoksen rakentumisen ehdoista ja etiikasta; siitä, miten oma elämä rajautuu teokseksi, kenen näkökulmasta tarina kerrotaan ja mitä vaikutuksia omaelämäkerrallisella teoksella on elettyyn elämään. Näyttelyn keskiössä on valokuva harmaasta collegepaidasta, johon kyyneleet ja ripsiväri jättivät mustan tahran vuosia aiemmin taiteilijan itkiessä eräiden syntymäpäiväjuhlien jälkeen lohduttajansa syleilyssä. Kukaan ei laittanut paitaa pesuun ja tahra alkoi kerätä itseensä merkityksiä ja toimia valokuvan kaltaisena todistajana koetusta hetkestä, surusta ja lohdusta. Taiteilija palasi kadunkulmaan, jossa vuosia aiemmin oli itkenyt lohduttajan syleilyssä ja dokumentoi sitä kuin rikospaikkaa. Paikalta taltioidut kuvat eivät näytä mitä siellä tapahtui, mutta silti ne todistavat, tavalla johon vain valokuva pystyy, merkityksellisestä hetkestä lohduttajan ja lohdutettavan välillä, me olimme siellä. Mutta muistaako valokuvakaan oikein? Lohduttajan ja lohdutettavan muistikuvat siitä, missä he tarkalleen seisoivat, eroavat toisistaan, eikä sekään ole selvää kenen teos tahra paidassa lopulta oikeastaan on. Näyttelyssä lohduttajan ja lohduttetavan välinen dialogi on esillä käsin värjätyille harmaille t-paidoille toteutettuna tekstiteoksena, jossa tarinaa kerrotaan kahden kertojan intiiminä vuoropuheluna. Dialogin ajatus toteutuu myös kahdessa valokuvateoksessa, joiden Saarikoski ajattelee toimivan näyttelyssä visuaalisen lähdeviitteen tai lukuohjeen tavoin. Teokset viittaavat Wolfgang Tillmansin Sportflecken-nimiseen valokuvaan ja Maggie Nelsonin Argonautit- romaaniin.

Saarikosken tapa työskennellä tekstin, valokuvan ja omaelämäkerrallisen materiaalin kanssa on esseistinen ja näyttely levittäytyykin galleriatilaan valokuvaa ja tekstiä yhdistävänä esseeteoksena. Grey Mélangen ensimmäinen versio oli esillä Valokuvagalleria Hippolytessa 2022 ja Saarikosken toinen valokuva- ja tekstikirja, Grey Mélange, julkaistiin keväällä 2023 (Khaos Publishing) ja se oli Vuoden valokuvataidekirja-kilpailun sekä Kauneimmat kirjat-kilpailun finalistina. Valokuvakeskus Perissä nähtävä kokonaisuus on suunniteltu tähän tilaan ja kommentoi, varioi ja jatkaa teemaansa. Saarikoski työstää aiheitaan useiden vuosien ajan ja hänen työlleen tyypillistä on rakentaa erilaisia versioita ja tulkintoja teoksistaan sekä esittää niitä eri vaiheissa.

Aura Saarikoski on helsinkiläinen kuvataiteilija ja kirjoittaja. Hän on valmistunut kuvataiteilijaksi Turun Taideakatemian valokuvataiteen koulutusohjelmasta 2012 ja taiteen maisteriksi Aalto–yliopiston valokuvataiteen koulutusohjelmasta 2017. Hän on opiskellut myös luovaa kirjoittamista Kriittisessä Korkeakoulussa. Parhaillaan Saarikoski on Aalto–yliopistossa valokuvataiteen tohtorikoulutettavana. Saarikosken valokuvataidetta ja esseistiikkaa yhdistelevälle, sumun kokemusta luotaavalle esikoiskirjalle Harmaita päiviä / Gray Days (Parvs 2020) myönnettiin Suomen Taideyhdistyksen Edvard Richter-tunnustuspalkinto vuonna 2020. Saarikosken tekstejä on julkaistu mm. Hanna Weseliuksen toimittamassa Jälki - kirjoituksia valokuvasta-esseekokoelmassa (S&S 2022) sekä Nuoressa Voimassa ja Liberossa.

Taiteilijan työskentelyä ja tämän näyttelyn tekemistä on tukenut Taiteen edistämiskeskus. Erityiskiitos Tatu Gustafsson, Eeva Hannula, Jaakko Suomalainen ja Jonna Juvonen.

SVE

Välkommen på vernissage torsdagen den 22 august 2024 kl. 17.00-19.00!


Guidad visning den 15 september kl.13.00.

 

Aura Saarikoskis utställning Grey Mélange är en intim undersökning av villkoren och etiken kring skapandet av ett autofiktivt verk; hur ens eget liv avgränsas till ett verk, ur vems perspektiv berättelsen berättas och vilken påverkan ett självbiografiskt verk har på det levda livet. I centrum av utställningen står ett fotografi av en grå sweatshirt som har en svart fläck, skapad av tårar och mascara för flera år sedan när konstnären grät i sin tröstares famn efter en födelsedagsfest. Ingen tvättade tröjan, och fläcken började samla på sig betydelser och fungera som ett slags fotografiskt vittnesmål om den upplevda stunden, sorgen och trösten. Konstnären återvände till gatuhörnet där hon gråtit i sin tröstares famn flera år tidigare och dokumenterade det som en brottsplats. Bilderna som togs där visar inte vad som hände, men de vittnar ändå, på ett sätt som bara ett fotografi kan, om det meningsfulla ögonblicket mellan tröstaren och den tröstade. Vi var där. Men minns ens fotografiet rätt? Tröstarens och den tröstades minnen av var de exakt stod skiljer sig åt, och det är inte heller klart vems verk fläcken på tröjan egentligen är. I utställningen visas dialogen mellan tröstaren och den tröstade som ett textverk på handfärgade grå t-shirts, där berättelsen berättas som en intim dialog mellan två berättare. Dialogens idé förverkligas också i två fotografiska verk, som Saarikoski ser som visuella fotnoter eller läsinstruktioner för utställningen. Verken refererar till Wolfgang Tillmans fotografi Sportflecken och Maggie Nelsons roman Argonauterna.

Saarikoskis sätt att arbeta med text, fotografi och självbiografiskt material är essäistiskt, och utställningen sprider sig i gallerirummet som ett essäverk som kombinerar fotografi och text. Den första versionen av Grey Mélange visades på Fotogalleriet Hippolyte 2022, och Saarikoskis andra fotobok och textbok, Grey Mélange, publicerades våren 2023 (Khaos Publishing) och var finalist i tävlingen Årets fotokonstbok samt tävlingen Vackraste böckerna. Den helhet som visas på Fotografiska centret Peri är designad för detta utrymme och kommenterar, varierar och fortsätter sitt tema. Saarikoski arbetar med sina ämnen under flera år, och det är typiskt för hennes arbete att skapa olika versioner och tolkningar av sina verk samt att presentera dem i olika stadier.

Aura Saarikoski är en bildkonstnär och författare från Helsingfors. Hon tog examen som bildkonstnär från utbildningsprogrammet för fotokonst vid Åbo Konstakademi 2012 och som magister i konst från utbildningsprogrammet för fotokonst vid Aalto-universitetet 2017. Hon har också studerat kreativt skrivande vid Kritiska Högskolan. För närvarande är Saarikoski doktorand i fotokonst vid Aalto-universitetet. Hennes debutbok Harmaita päiviä / Gray Days (Parvs 2020), som kombinerar fotokonst och essäistik och utforskar erfarenheten av dimma, tilldelades Edvard Richter-priset från Finska Konstföreningen år 2020. Saarikoskis texter har publicerats bland annat i essäsamlingen Jälki – skrifter om fotografi (S&S 2022) redigerad av Hanna Weselius, samt i Nuori Voima och Libero.

Konstnärens arbete och skapandet av denna utställning har stötts av Centret för konstfrämjande. Ett särskilt tack till Tatu Gustafsson, Eeva Hannula, Jaakko Suomalainen och Jonna Juvonen.

 

ENG

Opening on Thrusday 22nd August 5pm-7pm.

Guided tour Sunday 15th September 1pm.

 

Aura Saarikoski's exhibition Grey Mélange is an intimate exploration of the conditions and ethics of constructing an autofictional work; how one’s own life is framed as a work of art, from whose perspective the story is told, and what impact an autobiographical work has on the lived life. At the center of the exhibition is a photograph of a grey sweatshirt, stained with tears and mascara years earlier when the artist cried in the arms of a comforter after a birthday party. No one was washing the shirt, and the stain began to accumulate meanings, serving as a witness to the moment of sorrow and comfort, much like a photograph. The artist returned to the street corner where years earlier she had cried in the comforter’s embrace and documented it as if it were a crime scene. The photographs captured from the spot do not show what happened there, but they still testify, in a way only a photograph can, to a significant moment between the comforter and the comforted—we were there. But does the photograph even remember correctly? The comforter and the comforted have different memories of exactly where they were standing, and it’s also unclear to whom the stain on the shirt ultimately belongs. In the exhibition, the dialogue between the comforter and the comforted is presented as a text piece on hand-dyed grey t-shirts, where the story is told as an intimate dialogue between two narrators. The idea of dialogue is also reflected in two photographic works, which Saarikoski sees as functioning as visual references or reading guides within the exhibition. The works reference Wolfgang Tillmans' photograph Sportflecken and Maggie Nelson's novel The Argonauts.

Saarikoski's approach to working with text, photography, and autobiographical material is essayistic, and the exhibition spreads out in the gallery space as an essay work combining photography and text. The first version of Grey Mélange was exhibited at Photographic Gallery Hippolyte in 2022, and Saarikoski's second photo and text book, Grey Mélange, was published in the spring of 2023 (Khaos Publishing) and was a finalist in both the Photobook Award 2023 (Vuoden valokuvataidekirja) and the The Most Beautiful Books of the Year (Kauneimmat kirjat) competitions. The version of Grey Mélange shown at the Photographic Centre Peri is designed for this space, commenting, varying, and continuing its theme. Saarikoski works on her subjects over many years, and it is typical of her work to create different versions and interpretations of her pieces and to present them at various stages.

Aura Saarikoski is a Helsinki-based visual artist and writer. She graduated as a visual artist from the photography program at Turku Arts Academy in 2012 and earned a Master’s degree in photography from Aalto University in 2017. She has also studied creative writing at the Critical Academy. Currently, Saarikoski is a doctoral candidate in photography at Aalto University. Her debut book Gray Days / Harmaita päiviä (Parvs 2020), which combines photography and essayism and explores the experience of fog, was awarded the Edvard Richter Prize by the Finnish Art Society in 2020. Saarikoski's texts have been published in, among others, the essay collection Jälki – kirjoituksia valokuvasta (S&S 2022) edited by Hanna Weselius, as well as in Nuori Voima and Libero.

The artist’s work and the production of this exhibition have been supported by the Arts Promotion Centre Finland. Special thanks to Tatu Gustafsson, Eeva Hannula, Jaakko Suomalainen, and Jonna Juvonen.